MainContentHeadline

5 důvodů proč ráno snídat

Říká se, že snídaně je nedůležitější jídlo dne. Proč bychom měli ráno jíst? Přinášíme vám hned několik důvodů. Možná budete překvapeni, v čem všem vám pomůže pravidelná snídaně zlepšit svůj život.

1. Zhubnete

Někteří lidé se domnívají, že pokud vynechají snídani, tak zhubnou. Mají pocit, že když ráno nemají hlad, ušetří tak alespoň nějaké kalorie v celkovém denním příjmu. Jenomže přitom zapomínají na to, že naše tělo pracuje i přes noc, kdy spotřebovává další energii. Pokud tak necháme své tělo víc než 12 hodin bez jídla, začne si brát energii odjinud. A obvykle to není z tukových buněk, ale z bílkovin, tedy ze svalů. Když se po tak dlouhé době opět najíme, schová si tělo o to více z přijatého jídla do tukových zásob. Energii, která nám ráno chyběla máme navíc tendenci o to více doplňovat během dne. Obvykle tak nastává ono známe večerní přejídání. Ve výsledku tak toho sníme nejen více, ale také v naprosto nevhodnou dobu a do postel jdeme s plným žaludkem.

2. Zvýšíte svou produktivitu a pozornost

Snídaně je hlavním motorem pro náš mozek. Pokud snídáme správně, nastartujeme nejen svoje tělo, ale také myšlení. Pro náš mozek je nejdůležitější glukóza. Je jeho hlavním energetickým zdrojem, díky kterému pracuje. Pravidelnou snídaní si zajistíme dobré nápady a pohotovou mysl.

3. Přijmete více vitamínů, minerálů a vlákniny

Vědci zjistili, že lidé, kteří snídají mají tendenci vybírat si zdravější potraviny. Obvykle také díky snídani zkonzumují více vlákniny a méně nezdravých tuků. Z jídla, které přijmeme po ránu navíc naše tělo dokáže vstřebat největší množství výživných látek.

4. Snížíte hladinu svého cholesterolu a riziko kardiovaskulárních chorob

Dalším vědeckým zjištěním je, že lidé, kteří na snídani nezapomínají, mají zpravidla nižší hladinu cholesterolu a také je u nich nižší riziko výskytu kardiovaskulárních chorob. V případě, že pravidelně vynecháváme snídani, míváme o to větší hlad v poledne. Obvykle tak sníme k obědu mnohem více, v těle se zvýší hladina cukru a dochází k nabírání na váze, což v důsledku opět zvyšuje riziko srdečních chorob.

5. Budete šťastnější

Vědecké studie dokázali že lidé, kteří pravidelně snídají jsou obecně vyrovnanější a šťastnější. Typickou šťastnou potravinou je banán, který obsahuje typ proteinů, které se v našem těle mění na serotonin – hormon štěstí.

Jak by měla vypadat ideální snídaně

Studená či teplá?
Během zimních měsíců je určitě lepší sáhnout po jídle, které nás zahřeje. Pokud budeme jíst studené potraviny, nebo takové, které jsou tzv. ochlazující, spotřebujeme více energie na zahřátí našeho těla a budeme dříve unavení. V zimě se tak nedoporučuje jíst ke snídani příliš syrové zeleniny nebo exotického ovoce. Místo toho si udělejte raději teplou ovesnou kaši. Zahřátí organismu můžeme ještě podpořit přidáním vhodného koření. Nejlepší do ranních ovesných kaší během zimy je skořici, kurkumu nebo sušený zázvor.

Sladká nebo slaná?
Základ snídaně by měl stát na kvalitních bílkovinách s nižším obsahem tuku, vláknině a zdravých cukrech. Bílkoviny hledejte převážně v mléčných výrobcích. Obecně příliš nezáleží na tom, zda zvolíte sladkou nebo slanou snídani. Řiďte se spíše tím, co máte rádi a na co máte po ránu větší chuť. V případě sladké snídaně je však třeba hlídat množství přijatého cukru. Pokud bude vaše snídaně obsahovat cukru příliš, dojde k rychlému vzestupu jeho hladiny v krvi. Zvýšením této hladiny nutíte svůj organismus k tomu, aby vyrovnal tento přebytek. Ten je odstraněn tak, že dojde k přeměně cukru na tuk. Hladina cukru v krvi je v konečném důsledku často snížena ještě níž, než byla úroveň, se kterou jsme se ráno probudili. Následně se dostavuje pocit hladu a slabosti, jelikož mozek paradoxně trpí nedostatkem cukru. Abychom tento nedostatek vyrovnali, sáhneme opět po něčem sladkém, což vytváří začarovaný kruh. Zvolte raději přirozeně sladké potraviny a jako základ sladkých snídaní použijte ovoce. Kaše, jogurt nebo lívance si nedoslazujte cukrem, ale použijte med nebo javorový sirup.

Tipy na vhodné snídaně:
• Avokádový toast z celozrnného chleba se sázeným vejcem (přidat odkaz na článek-snídaně šampionů)
• Teplá zeleninová polévka
• Celozrnný žitný chléb se sýrem cottage, žervé nebo šunkou, zelenina
• Ovesná kaše s mlékem, banánem a arašídovým máslem
• Naše Bio Bílý jogurt z kozího mléka, hrst semínek a ořechu, ovoce
• Ovocné a zeleninové smoothie (přidat odkaz na článek – snídaně šampionů)
• Puding z chia semínek z rostlinného mléka, ovoce • Domácí granola s mlékem Naše Bio Selské čerstvé 3,5% (přidat odkaz na článek-snídaně šampionů)

Další články

Připravte si doma krásná velikonoční vajíčka

Recept na velikonočního beránka

Velikonoční nádivka podle staročeského receptu