MainContentHeadline

Abeceda potravin, které posílí funkci vašeho mozku

Avokádo

Tohle tropické ovoce slaví v posledních letech v gastronomii ohromný úspěch. Je velice zdravé, obsahuje totiž vitaminy B, C, K a E, kyselinu listovou, nenasycené mastné kyseliny a antioxidanty. Díky tomu avokádo skvěle podporuje funkci mozku, pomáhá při soustředění a zlepšuje vnímání.

Recept: Rozmačkejte 2 avokáda BILLA Premium, smíchejte s nasekanou čerstvou chilli papričkou a koriandrem a zakápněte šťávou z limetky. Na tomto domácím guacamole si pochutnáte s pečivem i tradičními mexickými Nachos.

Banány

Banány jsou bohaté na sacharidy, díky čemuž poskytují okamžitou dávku energie. Pro mozek je ale klíčová přítomnost draslíku, který pomáhá při učení. Banány jsou dobré i při stresu, protože zklidňují a zlepšují náladu. Díky tomu jsou banány skvělá svačinka pro žáky a studenty.

Recept: Připravte si ovocný salát s vašimi oblíbenými sladkými plody a plátky banánu. Zasypte ještě hrstí vlašských ořechů a máte sladkou zdravou svačinku, která vás dozajista vzpruží během náročných zkoušek.

Brokolice

Věděli jste, že lidé, kteří jí hodně brokolice, dosahují údajně lepších výsledků v paměťových testech? Ať už je to pravda nebo nikoli, je nepopiratelné, že brokolice posiluje kognitivní schopnosti. Obsahuje totiž důležitý vitamin K a cholin, který zlepšuje paměť. Díky konzumací brokolice do těla navíc dostáváme dostatečné množství kyseliny listové, která pomáhá předcházet vzniku demence.

Recept: V našem sortimentu najdete mraženou brokolici BILLA, která je ideální k přípravě zapékaných pokrmů. Zkuste ji smíchat s čerstvým pasteveckým sýrem Naše Bio, olivovým olejem a česnekem. Uvidíte, jak si pochutnáte.

Borůvky

Pokud si rádi pochutnáváte na borůvkách, s největší pravděpodobností se vám ve staří obloukem vyhne Alzheimerova choroby. Borůvky totiž obsahují antioxidanty, působí na hypotalamus a tím chrání paměťové buňky. Pořádnou porcí čerstvých borůvek tak přispějete své paměti, pozornosti i dlouhověkosti.

Recept: Nasypte si hrst borůvek do bílého jogurtu z kozího mléka Naše Bio. Dochuťte ještě lžičkou medu a máte vynikající snídani, se kterou skvěle nastartujete den.

Kakao

Víte, proč se po konzumaci vysokoprocentní čokolády cítíme tak dobře? Kakao totiž uvolňuje v těle tzv. „hormon štěstí“. To ale není všechno. Věděli jste, že má kakao velký vliv také na paměť a koncentraci? Obsahuje totiž stimulující látku methylxantin, který působí na neurotransmitery. Pokud tedy potřebujete zvýšit výkonnost mozku, potraviny s vysokým podílem kakaa vám k tomu můžou pomoci.

Recept: Připravte si doma skvělý kakaový jogurt. Smíchejte dva bílé jogurty Naše Bio se lžičkou Naše Bio kakaa a doslaďte sirupem z agáve Naše Bio. Dozdobte ještě nastrouhanou hořkou čokoládou Naše Bio a máte sladkou snídani, na které si nejen pochutnáte, ale zajistíte si taky dostatek pozornosti na celý den.

Losos

Kromě toho, že je losos zdrojem důležitých bílkovin, vitamínů a minerálních látek, obsahuje také ze všech ryb nejvíc omega-3 nenasycených mastných kyselin. Ty jsou pro správnou funkci našeho mozku klíčové, tělo si je však samo neumí vyrobit. Jsou důležité zejména při vývoji mozku, pomáhají zlepšovat paměť a předcházet vzniku nervových onemocnění a deprese.

Recept: V našem sortimentu najdete losos mražený, chlazený i uzený. Tím uzeným snadno ošperkujete zdravé sendviče, které se hodí jako svačina i studený oběd.

Olivový olej

Od určitého věku začíná mozek postupně stárnout. Tento proces jde ale alespoň částečně oddálit. Mluví se o spojitosti mezi zpomalením stárnutí mozku a konzumací olivového oleje. Olivový olej totiž obsahuje důležité omega-9 mastné kyseliny. V oleji obsažená látka oleocanthal by navíc v budoucnu mohla být užívána k léčbě Alzheimerovy choroby.

Recept: Olivový olej Naše Bio se hodí do studené kuchyně k přípravě zeleninových i ovocných salátů. Jeho přítomnost totiž umocňuje účinek vitamínů, jelikož olej přispívá k jejich lepšímu vstřebávání.

Vlašské ořechy

Ne nadarmo se říká, že když potravina vypadá jako nějaká část těla, pravděpodobně přispívá k jejímu zdraví. U vlašských ořechů to tedy platí stoprocentně. Nejen že tyto ořechy vypadají jako malé mozky, ale pro mozek jsou opravdu velice důležité. Obsahují stejně jako losos omega-3 mastné kyseliny, kyselinu listovou, které, jak už jsme zjistili, mozku prospívají, a dále zinek, měď a hořčík.

Recept: Hrst vlašských ořechů je skvělá zdravá svačinka, dochutíte jimi však také mnoho pokrmů ze studené i teplé kuchyně. Návštěvu mile překvapíte třeba nakrájeným čerstvým kozím sýrem Naše Bio posypaným nasekanými jádry vlašských ořechů BILLA.

Vejce

Vajíčka jsou taková superpotravina, která díky vysokému obsahu bílkovin podporuje růst svalů, má ale i celou řadu dalších důležitých látek. Jsou bohatá na antioxidanty, železo, vitamíny A, D a E, železo, draslík, fosfor, zinek a cholin. Ten je důležitý právě na správný vývoj mozku a přenášení nervových vzruchů.

Recept: Naše Bio vejce jsou skvělá snídaně v bio kvalitě plná bílkovin. Nechte se například inspirovat našimi vejci Benedikt, na kterých si nejen pochutnáte, ale získáte také dostatek energie na celé dopoledne.

Další články

Připravte si doma krásná velikonoční vajíčka

Recept na velikonočního beránka

Velikonoční nádivka podle staročeského receptu