MainContentHeadline

Jak se léčit z nespavosti

Ne nadarmo se říká, že spánek je sladší než med. Určitě to sami znáte. Není snad nic horšího než nedobrovolně probdělá noc. Bohužel dnešní doba kvalitnímu spánku příliš nepřeje. Přemíra pracovních povinností, stresu, neustálý světelný smog a následná ztráta přirozeného biorytmu způsobuje, že čím dál více lidí trpí chronickou nespavostí.

Poruchy spánku jsou navíc nejčastější koncem zimy a začátkem jara, kdy je náš organismus unavený a zmatený kvůli nedostatku slunečního svitu. Jak účinně, a přesto nechemicky bojovat s nespavostí a vydobýt si zpět svůj spánek sladký jako med?

Předspánková příprava = půl úspěchu

Existuje pár předspánkových pravidel, jejichž pravidelné dodržování se jednoduše vyplatí. Především jde o to, zajistit si, pokud možno nerušený spánek. V místnosti, ve které spíte vytvořte co největší tmu. Pokud nemáte na oknech rolety, zvažte investici do zatemňovacích závěsů. Ve tmě se totiž tvoří hormon spánku – melatonin. I na první pohled neškodné světlo z ulice může v dlouhodobém horizontu způsobit, že váš spánek nebude dostatečně hluboký.

Dalším bodem, který výrazně zlepší kvalitu vašeho spánku je vypínání všech elektronických přístrojů na noc. Do ložnice zcela určitě nepatří notebooky, televize, a dokonce ani mobilní telefon. Pokud vás trápí nepravidelný spánek, zkuste na noc vypínat také připojení wi-fi ve vašem domě a buzení telefonem nahraďte klasickým budíkem.

Teplé mléko s medem – klasika, co nezestárne

Nejde jen o to vypít sklenici teplého mléko, ale také o vytvoření pravidelného, spánku prospěšného rituálu. Minimálně hodinu před usnutím ukončete veškerou práci, vypněte svůj mozek (i wi-fi) a uvařte si teplé mléko s medem. Volte kvalitní mléko nejlépe v bio kvalitě, jakým je Naše Bio Polotučné mléko 1,5% , které jen lehce ohřejte. Na 2 dcl teplého mléka přidejte lžičku medu a nechte rozpustit. Ať už zvolíte BILLA Med květový nebo lesní, je dobré med rozpouštět vždy pouze v teplém a nikoli horkém mléce. Jedině tak si totiž zachová všechny své účinné látky.

Bylinky pro dobrý spánek

Pokud vás trápí nekvalitní a přerušovaný spánek již nějaký pátek, je možné, že pouhý rituál v podobě teplého mléka před spaním nebude stačit. Ještě předtím, než sáhnete po tom nejtvrdším kalibru v podobě léků na spaní, vyzkoušejte zázračné bylinky. Mezi ty „spánkové“ patří zejména meduňka, třezalka nebo kozlík lékařský.

Meduňka je mimořádným lékem na uklidnění celého organismu. Uvolňuje křeče způsobené nervovým vypjetím a uklidňuje bušení srdce. Má velmi příjemnou citrónovou vůni a chutná po medu, díky čemuž také vděčí za své pojmenování. Čaj z meduňky je neškodný a můžete jej pít v podstatě denně.

Kozlík lékařský uklidňuje nejen pocuchané nervy, ale pomáhá odstraňovat dokonce hysterii, depresi a bolesti hlavy. Je opravdu silným a účinným prostředkem proti nespavosti, který spolehlivě nahradí i prášky na spaní. Na rozdíl od meduňky je však návykový, a proto se nesmí užívat déle než měsíc v kuse.

Také je třeba dbát na správné dávkování, jelikož vysoké dávky kozlíku mohou naopak způsobovat ještě větší neklid a rozrušení. Doporučuje se pít 2x denně mezi jídly. Lžičku nasušené bylinky zalijte 2 dcl horké vody, nechte 10 minut louhovat, poté sceďte a vypijte.

Třezalka pomáhá při chronické únavě organismu, při změnách životosprávy a životního stylu a používá se při nervových potížích všeho druhu. Léčí rovněž namožené a bolavé svaly a působí i při náměsíčnosti nebo nočním pomočování. Příprava čaje je stejná jako u čaje z kozlíku lékařského. Podobně jako kozlík by se neměla užívat dlouhodobě, a ne déle než měsíc vkuse. Velmi prospěšná je také třezalková koupel. Stačí když dvě hrsti nasušené třezalky nasypete do vany s teplou vodou a nejméně 20 minut si v ní polebedíte.

Připravte si doma krásná velikonoční vajíčka

Recept na velikonočního beránka

Velikonoční nádivka podle staročeského receptu