MainContentHeadline

Jak se stravovat při sportování

Začali jste pravidelně sportovat? Gratulujeme! Jste na skvělé cestě zlepšit své zdraví i tělesný vzhled. Avšak pravidelnému sportu je třeba přizpůsobit i stravu. Jak jíst vyváženě pokud sportujete, tak aby vám pohyb přinášel co největší užitek?

Hlídejte si bílkoviny

Ať už cvičíte ráno nebo večer, při sportování je třeba hlídat si ve své stravě především dostatek bílkovin. Toto pravidlo platí o to víc pro vegetariány a vegany.

Pokud chceme cvičením navíc i zhubnout, mělo by nám jít v prvé řadě o ztrátu tuků. Když však naše strava nebude obsahovat dostatek bílkovin, bude to právě na úkor svalů. Pokud naše tělo hubne svaly, zvyšuje se energetická úspornost našeho organismu. To znamená, že se zpomalí trávení a hubnutí se zastaví.

Dalším důležitým faktorem, který hraje roli při sestavování „sportovního jídelníčku“ je především to, kdy se sportu věnujete.

Ranní cvičení

Cvičíte ráno? Asi chápete, že nebude ideální dát si ke snídani vajíčka se slaninou a následně jít například běhat. Při cvičení po ránu se vybíhejte ve své snídani bílkovinám. Ty byste měli obecně konzumovat až po sportu a spíše v druhé polovině dne. Sportovat zcela nalačno však také není nejlepší nápad. Riskujete hypoglykémii (prudký pokles hladiny cukru v krvi) a může se vám udělat zle. Také váš výkon při cvičení bude pravděpodobně nižší. Když budete mírně najezení, budete cvičit intenzivněji a v konečném důsledku tak spálíte více kalorií.

Při ranním cvičení je dobré si například rozdělit snídani na dvě půlky. Dejte si malou snídani před sportem a druhou polovinu po cvičení. Nejlepší je dát si po ránu kvalitní sacharidy. Začít můžete kupříkladu s Naše Bio Ovesnými vločkami. Osvědčené a rychlé recepty najdete tady: 3 jednoduché snídaně z ovesných vloček.

Pokud však cvičíte brzy ráno, kdy ještě nejste schopni do sebe nic dostat, napijte se alespoň kvalitního 100% džusu. Sáhnout můžete po Naše Bio 100% Jablečná šťávě. Nebo si umixujte lehké smoothie. Bleskové a chutné smoothie získáte, když vhodíte do mixéru banán, k němu přidáte hrst jahod, malin nebo borůvek, dolijete trochou vody a rozmixujete.

Večerní cvičení

Hodinu až dvě před večerním cvičením určitě nejezte hlavní chod. Ideální je opět malá svačinka v podobě sacharidů a jednoduchých cukrů. Myslete na to, že ještě hodinu po cvičení vaše tělo stále spaluje. Využijte toho a nejezte bezprostředně po sportu. Ideální je povečeřet do 1-2 hodin od fyzické aktivity.

Večer doplňte především bílkoviny. Pokud si dáváte maso, zaměřte se spíše než na kvantitu raději na kvalitu. K večeři je vhodná ryba, drůbež nebo libové hovězí. To má nízký obsah tuku a je skvělým zdrojem železa, jehož nedostatek bývá typický zejména u žen. V naší řadě Billa Premium najdete prvotřídní a krásně vyzrálé steakové maso z Austrálie nebo Jižní Ameriky.

Skvělým zdrojem bílkovin jsou i mléčné výrobky, vejce, luštěniny, tofu nebo Naše Bio Tempeh. Vajíčka volte opět co nejkvalitnější, nejlépe ty v Bio kvalitě. K bílkovině přidejte už jen malou přílohu (rýži nebo celozrnné pečivo) a zeleninovou oblohu nebo salát.

A kdy pít?

Správné doplňování tekutin při sportu je stejně důležité jako strava. Před samotným cvičením se doporučuje vypít asi 250 ml vody. V průběhu cvičení bychom měli pít už jen zlehka a po malých dávkách. Tady záleží opět na druhu aktivity. U rychlého, aerobního cvičení je ideální doplnit celkem ½ až ¾ litru tekutiny. Při pomalejších sportech stačí pít o něco méně.

Jak často vlastně cvičit?

Intenzivnímu cvičení je ideální věnovat se asi 3x týdně. Avšak hýbat bychom se měli každý den alespoň 20 minut. Stačí krátká procházka do nebo cestou z práce. A neměli bychom zapomínat ani na regeneraci. Nejlepší je cvičit obden aby si tělo odpočinulo. Pokud však sportujete častěji, nezapomínejte, že minimálně jeden den v týdnu by měl být i tak vyhrazen pouze k odpočinku. Dejte svému tělu a tkáním možnost se zregenerovat. Jedině tak vám bude sloužit harmonicky a po dlouhý čas.

Další články

Připravte si doma krásná velikonoční vajíčka

Recept na velikonočního beránka

Velikonoční nádivka podle staročeského receptu