MainContentHeadline

Novoroční předsevzetí: 5 tipů, jak bezbolestně zatočit s vánočními kily

Pokud jste o Vánocích hodovali více, než by bylo zdrávo, možná už přemýšlíte, jak s novým rokem ulevit svému tělu. Jestli se ztrácíte v záplavě informací na internetu, máme pro Vás několik přehledných tipů, co (ne)dělat, abyste se dostali co nejdříve zpátky do formy. Správná redukční „dieta“ by totiž neměla být vůbec dietou. Myslete v prvé řadě na to, že pouze takové kroky, které budete dělat s radostí a láskou ke svému tělu, budou na vás mít opravdový vliv. V opačném případě se pravděpodobně setkáte pouze s jojo-efektem a špatnou náladou.

Pravidlo č. 1) Zjednodušte svůj jídelníček

Zdravá strava má být pestrá. Ale i tady platí, že čeho je moc, toho je příliš. Hlídat byste si měli zejména kombinaci potravin v každém jídle. Stejný objem nevhodně zkombinovaného jídla zatíží vaše tělo a zpomalí celý zažívací proces.

Velkou úlevu svému organismu dopřejete už jen tím, že začnete jíst správně ovoce. To byste totiž měli v ideálním případě konzumovat pouze ráno a na lačno. Pokud vaše tělo ovoce včas nestráví, cukry obsažené v ovoci se začnou v žaludku měnit v kyseliny, které následně kvasí a startují se hnilobné procesy.

Dalším doporučením je jíst najednou pouze jeden druh bílkovin. To znamená, že byste vůbec neměli jíst dohromady v jeden okamžik maso a vejce, mléko, sýry nebo ořechy. A pokud to myslíte s hubnutím opravdu vážně, pokuste se úplně oddělit karbohydráty (pečivo a přílohy) od bílkovin v jednotlivých jídlech. Nastartujete tak své zažívání aniž byste se museli omezit velikost svých porcí.

Pravidlo č. 2) (Ne)jezte pravidelně

Dříve dietologové doporučovali jíst alespoň 5x denně. Pravidelná strava v přesně daný čas byla údajně jediná cesta k trvalému zhubnutí a nepřejídání. Poslední dobou se však trend mění a někteří dietologové tvrdí, že není problém jíst pouze 3krát nebo dokonce 2krát denně. A teď aby se v tom čert vyznal.

Obecně je nejdůležitější jedna věc - nestresujte se a nejezte, když nemáte vůbec hlad. Každý jsme originál a každý máme jiný životní styl i metabolismus. Pokud máte sklony k přejídání, je opravdu nejjednodušší rozdělit si jídlo na 5 dávek. Jestli však cítíte, že tak často jíst nepotřebujete, do ničeho se nenuťte. Poslouchejte více svoje tělo než rady dietologů, které si často protiřečí a necpěte do sebe jídlo jen proto, že nastala ta správná „hodinka“.

Pravidlo č. 3) Zapomeňte na cukr

Může to zpočátku trochu bolet, ale některá fakta jsou naprosto jasná. Bílý cukr ve svém jídelníčku nikdo z nás opravdu nepotřebuje. Pokud chcete zhubnout a být zdravější, jednoduše na něj zapomeňte. Nemusíte se vzdát nadobro sladké chuti. Postačí, když bílý cukr vyměníte za med, javorový sirup nebo třeba zdravý kokosový cukr. Myslete však na to, že jde pořád o kalorie, i když takové, které neškodí vašemu tělu. Slaďte zkrátka s rozumem. Váš cukrový démon se možná bude nejdříve bránit. Věřte však, že nejjednodušší cesta, jak se ho jednou provždy zbavit, je nechat ho vyhladovět!

Pravidlo č. 4) Hýbejte se

Ti z vás, kdo sport nemají příliš v lásce, to asi nebudou chtít slyšet. Avšak při nedostatku pohybu nikdy pevného zdraví, dobré kondice ani hezké postavy nedosáhnete. Nemusíte si hned kupovat permanentku do fitka. Pro začátek postačí zapomenout na výtahy, jezdící schody a chodit častěji pěšky. Zkuste si v pracovní pauze udělat třeba krátkou procházku. Nezapomeňte, že každý krok se počítá a že čas strávený na čerstvém vzduchu je pro vaše tělo ten nejhodnotnější.

Pravidlo č. 5) Vybírejte si zdravé tuky a obiloviny

Opět jednoduché pravidlo: pokud chcete zhubnout a cítit se lépe, vyškrtněte bílou mouku ze svého jídelníčku. Klasická bílá mouka, jak ji známe dnes, už nepřináší našemu tělu žádné benefity a jen mu škodí. Spousta lidí nechápe, proč je pšenice, kterou jedly už naše babičky, najednou tak démonizována. Odpověď je jednoduchá. Pšenice stejně jako žito a ostatní druhy obilovin ( rýž e, ječmen, oves ) prošly od dob našich babiček velkou změnou díky vzájemnému křížení a genetické modifikaci. Aby byla mouka trvanlivá, odstraňují se z ní dnes navíc otruby, tedy její přirozené "obalové" vrstvy. Dnešní mouce tak chybí vitamíny, minerály i vláknina. Vyměňte proto bílou mouku za kvalitní celozrnnou nebo špaldovou. Do svého jídelníčku přizvěte také jáhly, pohanku, quinou nebo polentu.

Co se týče tuků, nemusíte zcela omezit ty údajně méně zdravé - živočišné. Je jen potřeba si hlídat, aby jich nebylo ve vašem jídelníčku příliš. Vyměňte proto občas maso, vejce a mléčné výrobky za ořechy, avokáda nebo za studena lisované rostlinné oleje. A nezapomínejte na ryby. Ty obsahují navíc i omega mastné kyseliny, které snižují cholesterol v krvi.

Další články

Připravte si doma krásná velikonoční vajíčka

Recept na velikonočního beránka

Velikonoční nádivka podle staročeského receptu