Téměř polovina dětí bez snídaně a svačina plná cukru. Český olympijský výbor a BILLA mění stravovací návyky českých školáků, využijí zkušenosti vrcholových sportovců
- Zleva: Daniela Korotvičková, vedoucí oddělení nákupu BILLA ČR; Ivana Stará, vedoucí strat. marketingu BILLA ČR; Marek Doležal, generální ředitel BILLA ČR, Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru; Andrea Sestini Hlaváčková, moderátorka tiskové konference
Snídaně jako základ
Snídaně je klíčovým základem zdravého startu do dne, přesto podle nejnovějšího průzkumu na 2. stupni základních škol vynechává snídani 47,3 % a na prvním stupni 32 % žáků.
Svačiny a jejich složení
Nejčastěji děti mívají ke svačině obložené pečivo (73,5 %), ani ovoce a zelenina ve svačinových boxech naštěstí nechybí (56,7 %). Alarmující ovšem je, že téměř pětina dětí nedostává do školy pravidelnou svačinu vůbec a mnoho z nich sahá po sladkostech, slaných pochutinách či hotových jídlech. Sladkosti si kupuje téměř polovina dětí (48,5 %), brambůrky a jiné slané pochutiny 37,8 %, hotová jídla, jako je například párek v rohlíku, hot dog nebo zapečený toast či panini, 26,3 %. Energetický nápoj si kupuje z kapesného 10 % žáků 2. stupně, a dokonce i 5 % žáků 1. stupně.
Obědy ve školních jídelnách a pitný režim našich dětí
Průzkum mezi našimi dětmi ukázal, že téměř třetina (27,8 %) žáků 1. a 2. stupně základních škol nechodí pravidelně na obědy do školní jídelny. Ještě znepokojivější v tomto případě je, že až čtvrtina (22,6 %) se týká dětí 1. až 5. tříd, tedy prvního stupně. U druhého stupně ZŠ je to pak třetina (33,1 %) dětí, které nechodí na oběd do školní jídelny. Celých 15 % dětí pije během dne nejčastěji slazené nápoje. Jen něco přes polovinu všech dětí pije vodu (57,8 %), slazený nebo neslazený čaj pak 16,2 %, džusy téměř 10 %.
„Tyto výsledky ukazují, že velká část školáků nemá zajištěnou vyváženou snídani ani svačinu, což může dlouhodobě ovlivnit jejich zdraví, energii a schopnost soustředění ve škole,“ upozorňuje Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru. „Výsledky nemají vůbec pozitivní trend, proto jsme rádi, že spolu s naším partnerem, společností BILLA, představujeme projekt podporující vyvážené stravování. Naše projekty, které jsme doposud soustředili zejména na podporu sportu u dětí, jako je Olympijský víceboj nebo Olympiáda dětí a mládeže, nyní rozšiřujeme v daleko širším kontextu i o edukaci dětí a jejich rodičů, jak se stravovat vyváženě,“ dodává Jiří Kejval.
Marek Doležal, generální ředitel BILLA ČR, doplňuje: „BILLA se v lednu roku 2024 stala generálním partnerem Českého olympijského týmu. Od začátku nám ale nešlo o to být jen sponzorem, který je prezentován při olympijských hrách v televizi. A proto jsem rád, že se nyní stáváme partnerem projektu, který staví na zkušenosti našich vrcholových sportovců. Mohou být pro každého příkladem, jak se stravovat ve chvílích, kdy potřebujeme být v maximální formě, anebo nám doporučit, co by v našem jídelníčku nemělo chybět a třeba jak a kdy si bez výčitek zahřešit a čím to případně kompenzovat.“
Oblíbeno olympioniky jako návod
„Společnost BILLA je první obchodní řetězec, který výrobky svých privátních značek označí logem ‚Oblíbeno olympioniky‘, aby zákazníkovi opravdu pomohl se zorientovat v sortimentu, který by nám v jídelníčku neměl chybět. První výrobky s tímto označením již na našich regálech naleznete a můžete je vidět i tady. Na přelomu roku představíme také exkluzivní edici ořechů Nice Bites s tímto označením,“ dodává Daniela Korotvičková, vedoucí oddělení nákupu BILLA ČR.
Ambasadory projektu se stali úspěšní čeští sportovci – Kristiina Mäki, Jiří Prskavec, Jan Zabystřan, David Kratochvíl a Metoděj Jílek. Jejich tipy a zkušenosti se stravováním přibližuje také speciální videosérie, kterou právě teď můžete sledovat na sociálních sítích Českého olympijského týmu.
Moderátorkou a spoluautorkou videoobsahu je nutriční terapeutka Andrea Mokrejšová.
„Vybrali jsme společně několik témat, která by mohla pomoci nejen dětem a rodičům připravit vyváženou snídani či svačinu. Věnujeme se také pitnému režimu a rozkrýváme mýty spojené s výživou, protože vyvážené stravování není o dietě, ale o rovnováze.“
Atletka Kristiina Mäki ve videích radí, jak dobře svačit. Snaží se o to i u svého čtyřletého syna. „Akorát mi do toho babi s dědou hází občas vidle,“ smála se. „Taky je znát, když zapojíme pohyb, dostaví se větší hlad, a tím i větší možnost zapojit sladké. Mělo by se to odvíjet od toho, jak moc se hýbete.“
Lyžař Jan Zabystřan spolupracuje s nutričním specialistou. „Podle mě je důležité znát své tělo, vědět, co vám funguje. Snažím se jet si to své, ale také vymýšlet s výživovým poradcem nové věci,“ líčil. „Když jsem někde v zahraničí, snažím se využívat lokální potraviny.“
Ivana Stará, vedoucí strategického marketingu BILLA ČR, uzavírá: „BILLA se v rámci celého byznysu soustředí na prodej čerstvých potravin, na podporu českých producentů a prodej regionálních produktů. Na začátku roku jsme odstartovali kampaň na podporu čerstvého sortimentu a tato komunikace nás bude provázet i v dalších měsících. Společný projekt na podporu vyváženého stravování navazuje na naši dosavadní komunikaci a posouvá ji ještě dál. Prostřednictvím našich ambasadorů – talentovaných vrcholových sportovců – a spolupracujících expertů přinášíme v naší marketingové komunikaci jejich zkušenosti všem zákazníkům BILLY. Jídlo je pro nás radost a našim ambasadorům pomáhá dosahovat skvělých výsledků. Na nás nyní je, abychom zlepšili orientaci v našem sortimentu a poukázali na to, co by nám v jídelníčku podle našich ambasadorů nemělo chybět.“